Csúszós utakon
Hogyan válasszunk igényünknek megfelelő téli abroncsot.
Az ősz beköszöntével látványosan rövidülnek a napok, csúszóssá válnak az utak, ezzel együtt, hirdetések tucatjaival árasztanak el bennünket az abroncs gyártok, a kereskedések, és a műhelyek. Most váltson mindenki téli gumira, jönnek a +7 fok alatti hőmérsékletek, csúsznak az utak, baj lesz! Ismét előtérbe kerül a télivel nyáron, nyárival télen és hasonló kérdések tömkelege, jó ez?
Tanácsot adni nem akarok, érdemes-e, vagy sem, ha igen kinek téli gumira váltani, úgy gondolom, ez pénztárca, lakóhely, évi futásteljesítmény függvénye alaphangon. Pro és kontra oldalak százait lehetne megtölteni érvekkel, tényekkel, tapasztalatokkal. Amíg ősszel gondolkodtunk, váltsunk, vagy vegyünk-e új téli gumit, eljött a TÉL, leesett az első hó, kilinccsel előre közlekedtünk.
Ha nem váltottunk, aggódunk, gyereket oviba, nagyit orvoshoz kéne vinni, melóba eljutni volna jó........... Mi van, ha elakadunk a hóba, árokba csúszunk? Kis családi kupaktanács, hol, mennyiért, milyen téli papucsot vásároljunk az autóra. Jó lesz a nyári, elmegy még a régi téli, nem is lesz tél. Csak városba közlekedünk, kit érdekel, majd buszozunk, vonatozunk, lehet tavasszal új kocsit veszünk, ahhhhh, akkor meg minek.
Aztán mégse, az első havas reggelen is rutinból útnak indulunk. Ha mégsem így történt, akkor nézegetjük a bevásárló központok árait, netes áruházak kínálatát és fogalmunk sincs valójában mi az, amit nézünk, amit a kezünkben veszünk. Jobb esetben tudjuk, mire van szükségünk, ha nem, valamit majd ránk tukmálnak bizonyosan, hiszen az eladó talán érti a dolgát.
Az átlag autós sajnos, az abroncsba sütött jelölések valódi jelentését nem is ismeri.
A méret a lényeg
Nagy, széles, peres, márkás … akkor jó, így már rendben lesz, a fiatalabb generáció körében általános vélekedés ez.
Ha sikerült otthon megegyezni, és a költségvetés is elbírja, a szükség pedig nagy úr, tudjuk jól, indulhatunk „shoppingolni”. Az első, ami szembeötlik (jó nagy betűkkel ráírták, ez itt a reklám helye) a gyártó/márka neve. Fontos a márkajelzés akárcsak a cipőn, ruházaton. Ki miben hisz. Jómagam úgy gondolom kevésbé márkás, de tapasztalt gyártó, bevált mintázattal, keverékkel gyártott, olcsóbb árkategóriában szereplő abroncsa is, kiváló teljesítményt nyújthat.
Ugyanazon szabályok vonatkoznak mindenkire, a jelölésekkel csalni nem lehet!
Ez mosógép, vagy....
A gumiabroncs futófelületére ragasztva találunk egy, a háztartási gépeken is megtalálható öntapadós címkét. Minél „jobb” a kiválasztott termék, annál több „A” betűvel illetve alacsonyabb dB értékkel találkozunk. A címke jelzi az üzemanyag hatékonyságot, a nedves tapadást, illetve a haladási zajt.
forrás:michelin
Száraz adatokkal dobálózni felesleges, aki naponta vezet, tudja, az üzemanyag fogyasztás elsősorban forgalom, hőmérséklet, és láb függvénye. Energia hatékony, környezettudatos vezetési stílussal, az előírt megfelelő guminyomással jelentősen csökkenthetjük a jármű üzemanyag fogyasztását. Észre sem fogjuk venni valós forgalmi, és időjárási viszonyok között a fogyasztáskülönbséget ugyanazon gyártó „A” vagy „D” kategóriába sorolt abroncsai között.
A nedves tapadási jellemző új gumiabroncs választásakor fontosabb szempontot jelenthet. A nedves tapadás a gumiabroncs nedves útfelülethez való tapadási képessége. A kedvező tapadási jellemzőkkel rendelkező gumiabroncsok teljes fékerő alkalmazásakor rövidebb fékutat biztosítanak. Az EU-ban „A”-„C” kategóriába sorolt abroncsok használatosak személygépkocsikon. Vészfékezés esetén egy „A” és egy „G” kategóriás abroncs között akár 18 méter fékútkülönbség is lehet 80 km/h sebességről történő lassításkor, nedves útburkolaton.
A járművek zajterheléséhez, az abroncsok által keltett gördülési zaj nagymértékben hozzájárul, minél alacsonyabb a dB érték, annál kellemesebb az utazás számunkra, nem mellékesen a környezet számára sem lesz megterhelő a közlekedésünk. Fontos tudni, a dB érték legkisebb emelkedése is jelentős zajszint növekedéssel jár.
Gumi-lexikon
A lényeges információkra utaló jelölések nagyobb csoportját az abroncsok oldalába sütik a gyártók. Fontos figyelmesen végignézni, és igényeinknek megfelelően kiválasztani a terméket. A figyelmetlenül kiválasztott, vagy felszerelt gumiabroncs balesetveszélyes, az életünk múlhat rajta. A téli időjárásra, és az aktuális igényekre tekintettel a jelöléseket, téli gumira optimalizálva szeretném bemutatni. A járműre kizárólag olyan méretű, terhelhetőségű abroncsot szabad felszerelni, melyeket a jármű gyártója a specifikációkban megenged.
1.gyártó neve
2. mintázat típusának jelölése
3. gumiabroncs szélessége mm-ben
4. keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának, szélességének az aránya százalékban)
5. Radiál jelölés ( „R” a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával, ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja)
6. kerékpánt átmérője collban
7. gumiabroncs terhelési indexe (LI) load index
8. gumiabroncs sebesség indexe (SI) speed index
9. tömlő nélküli abroncs (TL)
10. gyártási idő (DOT szám) pl: 4017, ez a 2017. év 40. hetében gyártott abroncs
11. kopásjelző (TWI) mm-ben, Magyarországon 1,6 mm téli guminál előírt minimum
12. kiegészítő jelölés a megnövelt terhelhetőséghez
13. téli-nyári alkalmazhatóság jelölése, M+S a téli
Úgy vélem az átlagos mindennapi felhasználóknak, célszerű (LI) 80-100 közötti értékekkel megjelölt gumiabroncs vásárlása, így a 450 kg-tól 800 kg-ig terhelhető abroncsok közül szemezgethet.
Járművünk teljesítményétől, sebességigényünktől függően (SI) értékben pedig a Q-R-S-T-U-H-V (160-240 km/h) jelölésű gumik tűnhetnek a optimális választásnak.
Jelen írásban nem vettem figyelembe, az extra igényeket, mint pl: teherszállítás, sebesség, off-road képességek vonatkozásában.
A téli abroncsok használata Magyarországon nem kötelező. Lemúlt évek tapasztalatai alapján október vége, április közepe között, jócskán akad néhány olyan nap, amikor nem érdemes nyári gumival útnak indulni. Ha téli gumival is biztonságosan szeretnénk autózni, akkor nézzük meg jól a DOT számot.
Megfelelően tárolt abroncsok esetén azok 7-10 évig működnek üzemszerűen. Ha már megvettük ne sajnáljuk a pénzt a szakszerű felszerelésre. A szerelő is ember, ellenőrizzük, hogy helyesen szerelte fel az abroncsot, esetleg a külső oldalával befelé helyezte fel, a nem megfelelően felszerelt abroncs nem hozza a tőle elvárt paramétereke. Gyorsabban kopik, nem dolgozza ki megfelelően a vizet, sarat, havat. Az ilyen módon felszeret abroncs balesetveszélyes. Mintegy 1000 km megtétele után érdemes ellenőrizni igényelnek-e után húzást a csavarok.
Évente legalább egyszer ellenőrizzük, ha pénztárcánk engedi ellenőriztessük, a kormány- futómű, kopó forgó alkatrészek, üzemi fékek állapotát. Egy nem megfelelő állapotú lengéscsillapítóval, kormányművel közlekedő jármű, vadonatúj téli gumi ide, vagy oda az első utunkba kerülő kanyarívről lecsúszhat.
A járműben mint komplex rendszerben gondolkodjunk, melynek az egyik, biztonsági szempontból is érzékeny eleme, az abroncs.
ForSzK.