CSATT, avagy a kék-sárga kitöltése 2. rész.

 

atvezeto.jpg

 forrás:RTL

A kárbejelentő lap több pontja a kártérítés összegének kifizetése szempontjából FONTOS adatokat tartalmaz, melyeket később már nem fogunk tudni módosítani. Ennek okán pontról pontra haladjunk végig a  kárbejelentő lap kitöltésén.

A baleseti bejelentőt a káreset helyszínén töltsük ki, törekedjünk az adatok pontos, olvasható rögzítésére. Az ékírással, hibák nélkül kitöltött lapokat, a biztosító társaságok fokozott figyelemmel fogadják be. Nem ok nélkül! A legegyszerűbb kedves olvasó, ha magad elé veszel egy db kárbejelentő lapot, egy db forgalmi engedélyt és egy db Nemzetközi Gépjármű-Biztosítási Kártyát lehetőleg azonos járműhöz tartozót. Hidd el jobb ez így.

Az „A” jelű rovatokat (kék) a balesetért felelősségét elismerő félnek célszerű kitölteni. A „B” jelű (sárga) rovatokban a baleset okozásában felelősségét el nem ismerő károsultnak lenne ajánlott kitölteni. Amennyiben nem így történik, vagy senki nem ismeri el a felelősségét nem baj, ezzel az ügyintéző munkáját könnyítenénk. 

Az 1. valamint a 2. rovatok (baleset ideje, helyszíne) segít a biztosító társaságnak térben, időben elhelyezni a káreseményt.  A 3. és 4. adatmezők, segítenek abban, hogy személyi sérülés, kár keletkezett-e, emiatt kártérítést kell e fizetni, (lehet az jelzőberendezés vagy tábla) a biztosítónak harmadik személy részére. Az 5. mezőben a Tanúk felirat után jegyezzük fel lehetőleg azon „független” tanúk adatait, akik később a felelősség körében érdemben nyilatkozni tudnak.  

 

1-5.png

 

A 6. számú mezőben a Nemzetközi Gépjármű-Biztosítási Kártyán szereplő biztosított fél adatait tüntessük fel! Magánszemély, cég egyaránt szerepelhet itt. Amennyiben tudomásunk van róla, hogy a károsult, Áfa visszaigénylésre jogosult, a tényt itt X jellel kell jelezni. A 7. mezőben a gyártmány, típus, forgalmi rendszám kerül feltüntetésre. Gyártmány, a forgalmi engedély D.1 rovatában rögzített márkanév. Típusa: rövidítve, személygépkocsi (szgk), tehergépkocsi (tgk), segédmotoros kerékpár (smkp), vagy motorkerékpár (mkp). A forgalmi rendszám rovatban értelemszerűen a hatósági jelzésen szereplő betű-szám kombinációt kell beírnunk.

 

6-7.png

 

A kárbejelentő 8. számú rovata a biztosítással kapcsolatos adatokat tartalmazza. A felelősségbiztosító neve, címe adatokat a Nemzetközi Gépjármű-Biztosítási Kártya 10. számú rovata tartalmazza (kötelező). Ügyfélbarát társaságok esetén telefonszám, mail cím, vagy honlap elérhetősége (opcionális). A kötvényszám a biztosítási kártya 4. számú mezőjében található. Országkód/Biztosító kódja/Szám felirat alatt. Amennyiben a biztosított fél rendelkezik CASCO biztosítással, vagy nem, kéretik külön jelezni az alsó négyzetben!

 

8-9.png

 

A 9. számú mezőben a járművezető adatai szerepeljenek. Járművezetés oktatás, vizsga során értelemszerűen az oktató minősül járművezetőnek.  Fontos, az okmányon és a kárbejelentőn szereplő név azonos legyen, a későbbi félreértések, felesleges körök, késedelmes kifizetések elkerülése miatt. Lakcím értelemszerűen a „lakcímet igazoló kártyáról” kerüljön beírásra. A vezetői engedély szám a kártya formátumú okmány első oldalán az 5. számú rovatban található új típusú vezetői engedélyek esetén. A kategória pl: „B” „C” „D” valamint a hozzá tartozó érvényességi idők az okmány hátoldalán a kategóriának megfelelően jól azonosíthatóan kerültek feltüntetésre.

FONTOS! Az engedély  első oldalán, az okmány lejárati ideje került jelzésre, NEM valamely KATEGÓRIA ORVOSI ÉRVÉNYESSÉGE. Az újonnan kiállított igazolványok esetén a kategória érvényességét a kiállító hatóság a születésnapunkhoz igazítja. A kiállító hatóság Belügyminisztérium (BM) vagy (KEK-KH) lehet, rövidítéseket elég beírni.

A 10. számú négyzetben a balesettel érintett járművek esetében nyíllal az ütközés helyét, irányát kell jelölni. Ezalatt, a 11. számú mezőben a sérülésekről kell rövid, tömör, velős leírást adni. Pl: jobb oldali első sárvédő tenyérnyi helyen behorpadt. Ha és amennyiben van lehetőség a balesetről a sérülésekről képet készítenünk haladéktalanul tegyük meg! A képen és a kárbejelentő leírásában szereplő sérüléseknek, egyezni kell. Amennyiben lehetséges a rongálódás mellé célszerű egy gyufásdobozt, öngyújtót stb. elhelyezni.

 

10-11.png

 

A 12. rovatban X-szel kell jelölni, hogy az általunk vezetett jármű parkolt, indult, megállt, kanyarodott, sávot váltott, jobbra, vagy balra fordult éppen. A rovat alján lévő szám nélküli mezőben az X-szel jelölt kockák számát kell feltüntetni!  Ennek oka, hogy később senki ne javíthasson bele az általunk is kitöltött kárbejelentő lapba.

 

12.png

 

A 13. számú rovat. A Rajz. Nem baj ha csúnya, nem művészi munkát várnak el tőlünk. Egyértelmű vázlatot kell készíteni, ki hol állt, honnan milyen irányban haladt, kanyarodott a baleset pillanatában. Szintén fel kell tüntetni az utcanevet, a közúti jelzéseket is.

 

13.png

 

A 14. számú megjegyzés rovatban van lehetőségünk bármilyen (szalonképes!) megjegyzést tenni. Célszerű és érdemes az alábbi a …..baleset okozásáért a felelősséget elismerem + aláírás, vagy a ….baleset okozásáért a felelősséget nem ismerem el + aláírás feliratokat itt elhelyezni.  Szintén itt kell feljegyezni a sérült vagy károsult nevét címét, amennyiben a kárbejelentő 3. rovatában jelöltük, történt személyi sérülés.

És az egyik legfontosabb a 15. számú négyzetbe az aláírásainkat kell feltüntetni.   Ezek nélkül az okmány érvénytelen!

 

14-15_1.png

 

Ha a balesetben kettőnél több részes szerepel több kárbejelentő lap felhasználása indokolt. Kárbejelentő lapot a biztosítónk ügyfélszolgálati irodájában, a BLOG jobb oldalán található HTML boxból, vagy az internetről letöltve tudunk beszerezni.

Okostelefonra létezik egy e-accident nevű alkalmazás mely, a kárbejelentő lap helyettesítését szolgálhatja, célszerű otthon wifin keresztül letölteni.   

 

Szép napot, balesetmentes közlekedést kívánok!