A SARS-CoV-2 más néven koronavírus járvány, elhozta a hazai közlekedés forradalmát is.

Az emberek kerékpárok tömegeit vásárolják a boltokban, sokszor olyanok is akik eddig nem, vagy csak ritkán ültek drótszamárra, mert többnyire tömegközlekedtek. A fertőzéstől való félelem, vagy a környezettudatos új életmód kialakítása népszerűvé tette a kerékpárt mint közlekedési eszközt. Többen közülük előképzettség, KRESZ ismeretek hiányában kelnek útra, sokszor magabiztossággal, bátorsággal pótolva szabályismeretük, járműkezelési ismerteik hiányát. Mert bizony igen, kedves olvasó a kerékpár is jármű, és TE mint a kerékpárt hajtó személy járművezető vagy, így hasonló kötelezettségeid vannak, mint pl a személygépkocsit vezetőknek.
A címben feltett kérdés megválaszolása tömegek számára jelent megpróbáltatást egy-egy új kerékpár megvásárlásakor, régebbi darab cseréjekor. A hiánygazdaság (szakirodalom szívásos gazdaságnak is hívja talán nem véletlenül) éveiben a kerékpár kínálat szűkebb volt mint napjainkban!

forrás:Csepel
Könnyes szemmel emlékezhetnek az idősebbek a magyar Csepel Camping, Tacskó, vagy a csehszlovák Favorit kerékpárok nyújtotta örömteli pillanatokra.
Hosszabb szünet után, újra jut idő az iskolákban (tanterv szerint), iskolán kívül is némi közlekedés oktatásra, kisebbek és nagyobbak az újraéledő KRESZ parkokban róhatják a köröket, így szabálykövető tudatos közlekedővé válhatnak. A fegyelmezett közlekedés feltétele a veszélyes helyzetek mihamarabbi felismerése, szabályok pontos ismerete. Fontos a tréning, a képességfejlesztés és a kerékpárunkkal történő mihamarabbi összeszokás.
forrás:BKK
"Nincs szüksége többé orvosokra annak aki Attila kerékpárt használ!"
Így hirdette szolgáltatásait a körúti kerékpáriskola egy 1898-as plakáton. A József körúti bérház udvarán kialakított közel 200 nm fűthető teremben reggeltől-estig gyakorolhatott bárki saját, vagy bérelt vasparipáján. Sváb Béla magyar mesterkerékpáros felügyelete és vezetése alatt a megjelent közönség elsajátíthatta a biztonságos bringázás rejtelmeit.
Jelen kor kerékpárosainak, számtalan lehetőség mint pl: facebook, youtube segít elsajátítani a kerékpározás fortélyait, vagy akár annak javítását. Internetes oldalak százain lehet kerékpárt, kerékpáros kiegészítőket, szerszámokat rendelni, a kérdés csak az melyiket válasszam? A választás jóformán csak pénztárca kérdése. Éppen ezért - a teljesség igénye nélkül a szélsőséges típusoktól mentesen - az átlag felhasználónak inkább annyiban segítenék, hogy milyen típusú kerékpárt, milyen tevékenységhez válasszon.
Némely gyártó, számmal jelöli a kerékpárjait, aszfaltra, könnyű vagy nehéz terepre, versenyzésre szánja, kifejezetten komoly terhelésre, vagy szimplán csak túrázásra fejlesztette, szem előtt tartva a felhasználó igényeit. Az egyik német kerékpárgyártó az alábbi módon jelöli a manapság oly népszerű trekking kerékpárjait.
Ajánlott: - főként aszfalt és kerékpárutakra,
- kaviccsal, homokkal burkolt utakra,
- földútra,
- burkolt túraútvonalakra, sármentes környezetbe
Alkalmas általános napi és túra használatra, hosszabb távok megtételére. Felszerelhető sárvédővel, világító berendezésekkel, csomagtartóval. Nem tolerálja az extrém erdei terepet, ütöm-vágom használatot károsodás nélkül. Cross vagy Cross Trekking.
forrás:cube
Mountain Bike (MTB):
A 80-as években az USA Colorado és California államaiban alakult ki. Elsősorban hegyi terepre, ösvényekre, földutakra készül. Stabil, nagyobb akadályokon is gond nélkül átjuthatunk vele.
Alacsonyabb vázzal, a kerékpárostól távol eső kerekekkel tervezik. Jó kapaszkodást, biztonságos manőverezést tesz lehetővé. Új alkatrészek kialakítását fejlesztését indította el. Ilyenek az első és hátsó teleszkóp, a tárcsafék, a kormányra szerelt váltókar. Úttalan utak felfedezésére, erdei túrákra kifejezetten alkalmas. Ilyenkor célszerőű legalább a sisak viselete.
Ballonos, terepmintás gumikkal szerelik, 26-27,5" méretben. És ma már a kifejezetten magas kerékpárosok számára 29" méretű kerekekkel, tömlő vagy akár tömlő nélküli gumikkal.
Cross vagy Cross Trekking:
forrás:cube
Csupasz túrakerékpár, kötelező tartozékok (lámpa, csengő), kiegészítők (sárvédő, csomagtartó) nélkül, azok felszerelését lehetővé tévő (alkalmanként rejtett) rögzítési pontokkal. Vegyes terepen, aszfalt, burkolat nélküli, szilárd földutakon, városi parkokban kalandozóknak ajánlott. Kényelmes, a túra-kerékpárokhoz (trekking) hasonló egyenesebb testtartást tesz lehetővé. Jellemzően felnőtteknek 28" kerékmérettel, első rövid utas teleszkóppal, "V" vagy tárcsafékkel szerelt típusok. MTB kinézet vékonyabb gumikkal. Átlagos felhasználó számára véleményem szerint a leginkább élhető típus.
Trekking (túra):
Kényelmes, kifejezetten hosszú utakra, túrákra tervezett kerékpár. Kötelező tartozékokkal, kiegészítőkkel felszerelt társa lehet a nehéz csomagok, tájakon átívelő kalandok kedvelőinek, így akár napi 100 km megtételére is alkalmas az edzettebb túrázók számára. Szilárd burkolatú utakra, murvára, úttesten, kerékpárúton való közlekedésre ajánlott. Magas építésű, egyenes háttal hajtható, a kerékpároshoz közelebb eső kerekekkel, vékonyabb gumikkal szerelik mint az előző két típust.
Keményebbre fújt abroncsok, nagy távok megtétele miatt az érzékenyebbek számára hosszabb távon kellemetlen lehet az ülés. Ezért javasolom rugós nyeregcső, zselés ülések beszerzését. A technikai érzékkel nem bírók számára, hozzáértővel történő felszerelését. Gyakran állítható kormányfejjel szerelik, így a kerékpár teljesen egyénre szabható.
City (városi kerékpár):
Elsősorban városi bringázásra alkalmas. Kényelmes, gyors, rövidtávú közlekedést tesz lehetővé. Alacsony váz átlépésű, kötelező tartozékokkal, csomagtartóval, sárvédővel ellátott közlekedési eszközök. Strapabíró alkatrészek jellemzik, város, időjárás álló. Íves kormánnyal, kényelmes, akár rugós ülésekkel szerelten forgalmazzák. A biztonságunk érdekében általában láncvédővel szerelik, így elkerülhetjük a nadrág szárának, szoknyának a becsípődését. Váltó nélküli, nehezebb terep, emelkedő leküzdésére tett kísérlet ennek hiányában nem ajánlott.
Országúti (verseny kerékpár):
Elsősorban sportolásra kifejlesztett kerékpártípus, kialakításánál fogva gyors haladást tesz lehetővé. Vékony gumikkal, nagynyomású abroncsokkal kerül felszerelésre, melyekhez szintén nagyméretű kerekek párosulnak. Erősen hajlított (kos) kormánnyal készül, a kerékpáros szinte ráfekszik a bringára, ennek okán kisebb légellenállással hasítja a levegőt. Tömegminimalizálás jellemzi, teleszkóp nélkül szerelt merev villás, rövid tengelytávú szerkezet.
A legöregebb típus, több mint 100 éves múltra tekint vissza a hagyománya. A legismertebb versenysorozat ahol feltűnik a Tour de France. Kiváló erőnlétfejlesztő, kalóriaégető sportolási tevékenységet tesz lehetővé. Ennek a típusnak köszönhetjük a legismertebb alkatrész egyikét, a láncváltó megjelenését. A nagy sebesség miatt a kerékpáros védőfelszerelések viselése kifejezetten ajánlott, és bizonyos km/h feletti tartományban a sisak viselése KRESZ szerint is KÖTELEZŐ!
BMX kerékpár:
Szintén az USA-ból California államból eredeztethető. Több ágra szakadt, felhasználási területtől függően. Jellemzően 18-24" kerékmérettel, ballonos gumival, strapabíró vázzal szerelik. Védőfelszerelések viselése (sisak, könyék-térdvédő) erősen ajánlott!
Városi közlekedésre, hosszútávú utak megtételére, túrázásra kifejezetten alkalmatlan! Kötelező tartozékokkal nem, vagy csak nehezen felszerelhető. Leginkább sport célra készül, testi épségüket nem féltő kerékpárosoknak. Nyúzható, fiatal korosztály egyik kedvenc sporteszköze.
Legismertebb változatai a DIRT és a Freestyle. Előbbi inkább a földes utakon való versenyzést, utóbbi a trükkös mutatványok bemutatását jelenti.
Fitness (hybrid kerékpár):
Igazi öszvér. Az országúti kerékpár és a túra kerékpár szerelemgyerekeként aposztrofálható. Lényegében egy országúti versenykerékpár egyenes kormánnyal szerelve. Azoknak ajánlott akik szeretik a sebességet, de kényelmesebben kerékpároznának mint a koskormányos társaik.
Fentieken túlmenően számtalan speciális (Dirt, Triál, Cyclo-Cross) kategória létezik. Ki-ki az igényeinek, lehetőségeink, képességeinek megfelelő kerékpárt tudja kiválasztani a kínálatból, ezért a felsorolásban nem törekedtem az összes típus, fajta bemutatására.
A megfelelő méretű kerékpár kiválasztásáról a következő bejegyzésben írok.
Szép napot, és balesetmentes közlekedést kívánok mindenkinek!